söndag 6 juli 2014

Henriks första Poplista


EMA
EMA inleder Henriks lista
Min första poplista
Väldigt roligt att sätta ihop den här listan. Tänkte först utmana juryn mera, kanske lite svensk hiphop eller minimalsynth. Ni är dock svåra att utmana eftersom de flesta genrers får plats på de andra listorna. Framförallt hittade jag så många fina popdängor med band och artister som ligger mig varmt om hjärtat. Så slutresultatet blev mer konventionellt och rätt konsekvent urval av melodiska popsånger. Det jag gillar bäst trots allt!

Uppenbart svenskättade Erika M Andersson som för enkelhetens arbeta under artistnamnet EMA, hade indiehitten California för ett par år sedan. Nu är hon tillbaka med ett lite kärvare och elektroniskt sound. Jag vet inte om liknelsen håller men jag tycker det här later som indierockens motsvarighet till Lady Gaga, där förebilden är Kim Gordon istället för Madonna.
Minst namnkunnigt på listan är Kinetics, men knappast mest svårtillgängligt. Så här beskriver den brittiska sajten insomnia singeln. “The Ocean is a majestic song, a feverish, intense journey through a barren landscape towards an unavoidable catharsis. A suggestive song where darkness sometimes gives in for streaks of light and gives way for a final, hopeful crescendo. It’s a wonderful progression of moods and sounds where the chords swing from major to minor in a delicately crafted piece of music. The Ocean contains the emotional span of a lifetime and is, in that sense, life compressed to minutes.”

Phantogram fick jag upp öronen för häromåret, känner mig rätt ensam om detta. Vilket är fel eftersom deras låtar har typ 6- 9 miljoner lyssningar på spotify. Så tydligen går de hem i stugorna!
Under dryga tiotalet år har Jason Robert Quever från San Francisco gett ut finstämda och atmosfäriska popskivor under namnet. Även om intresset har ökat sedan han signades på sub pop så vill jag nog påstå att han är lite förbisedd.
Ungefär vartannat år ger Brightontrion Fujiya & Miyagi ut sina funkiga, krautiga och extremt dansanta musik. Ingen större förnyelse mellan gångerna och det är nog bäst så.
Ed Harcourt har jag inte brytt mig om sedan 2001, men den här duetten förtjänade en plats på listan.
Mitt mogna och klassiska rockinslag. En återkomst av Reigning sound som var en kritikerrosad garagerockare för drygt tio år sedan. Då gick de mig förbi, frågan är om de förtjänar lite mer uppmärksamhet med sin comeback.
Avi Buffalo är också ett enmansprojekt på Sub Pop, 2010 så släppte nittonåringen Avi Zahner-Isenberg den fantastiska "What's In It For”. En låt som väl inte gick poplistan förbi? Nu fyra år senare är han tillbaka med singeln ”So what”

En för mig totalt okänd duo som lyckades fånga mig med denna låt. Tydligen har de samarbetat mycket med Jack White, vilket jag inte tycker hörs speciellt mycket.

Desto mer välbekanta för de flesta. Skulle egentligen inte komma på fråga för min lista eftersom jag tycker att de tappade stinget för några år sedan, men jag ändrade mig när jag hörde den här låten.  Det här måste höras!

Här är länken. Även denna omgång har ni tre veckor på er att lyssna. Senast söndag den 27 juli skall
ni lämna era röster. 

8 kommentarer:

  1. Tack för denna lista, Henrik! Det ska bli spännande att lyssna på den.

    SvaraRadera
  2. En hel del namn jag inte känner igen, ska bli intressant. Synd bara att minimalsynthen fick stryka på foten. ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för din lista, Henrik!

    1. EMA 3p Orientaliskt. Man väntar bara på att Adam Ant ska dyka upp. Hon sjunger fint, men låten är ingen höjdare.

    2. Kinetics 2p För tillrättalagt

    3. Phantogram 3p Liksom EMA, så sjunger tjejen här snyggt. Det kan vara värt att skärskåda detta band lite mer. De känns spännande. Jag är dock inte helt förtjust i låten.

    4. Papercuts 5p Detta band har jag redan ett gott öga till och denna låt lever upp till mina förväntningar. Stråkarna låter lite som "Paris 1919" med John Cale. Klart bäst denna omgång!

    5. Fujiya & Miyagi 1p De här ploppar på som vanligt. Det är lite sofistikerat, men väldigt kyligt och jag blir snarare irriterad på dem.

    6. Ed Harcourt & Ren Harvieu 3p Jag gillar inte Ed Harcourt och inte duetter. Ingen bra förutsättning... Men de sjunger ju i alla fall vackert tillsammans.

    7. Reigning Sound 3p Hyfsad powerpop, men inte mer

    8. Avi Buffalo 3p Tassar på fint utan att göra några större avtryck.

    9. Smoke Fairies 4p Snygg låt och fin sång. Lite tjatig dock, för annars skulle den fått en femma.

    10. The Magic Numbers 2p Finns de fortfarande? Jag såg dessa Mamas & Papas live för ett antal år sedan och gillade dem.Men det här var inte så jättekul. Stämsången finns ju kvar, men jag gillar inte produktionen när man tidvis dränker dem i högljudda gitarrer.

    SvaraRadera
  4. Anslaget är somrigt och melodiöst, gillar när listan har en genomgående "ton" men den här var för radioskvalig för min smak. Men här finns ett lysande undantag!

    1. EMA: 2. Ansträngt anslag, påklistrad attityd.

    2 Kinetics: 1. Kan bara instämma med Ingemar, tyck om mig, snälla snälla, säger låten.

    3. Phantograms: 2.

    4. Papercuts: 3. Trevlig, men förblir oberörd även efter flera lyssningar. Som Grandaddys kristna barnbarn.

    5.Fujiya & Miyagi: 2. Tror jag kallade dem yuppiekraut en gång i tiden, det finns anledning att se över det omdömet. Provrörssynth?

    6.Ed Harcourt: 3. Oj, vad det låter Nick Cave à la Boatman's call. Helt ok, men inget som sticker ut.

    7.Reigning sound: 3. Är snudd på chockad att Ingemar inte kommenterade den finfina orgeln... Nåja. Har hört den här låten tusentals gånger förr, men aldrig av detta band.

    8. Avi Buffalo: 5. Hoppsan, Jason Lyttle I Grandaddy igen. Luftig sommarpop med fin stämsång, vers och refräng organiskt sammansatta. Fina små detaljer genom hela låten. Klart bäst denna omgång!

    9. Smoke fairies: 2. Tjatigare än demens.

    10. The magic numbers: 2. Rock med hjärtat på rätta stället - dvs på fel. Magic numbers har nog blommiga gardiner i replokalen.

    SvaraRadera
  5. 1. EMA – Neuromancer 3
    2. Kinetics – The Ocean 2
    3. Phantogram – Nothing But Trouble 2
    4. Papercuts – Life Among the Savages 3
    5. Fujiya & Miyagi – Flaws 3
    6. Ed Harcourt feat. Ren Harvieu – Sweet Malaise 4
    7. Reigning Sound – Falling Rain 5
    8. Avi Buffalo – So What 3
    9. Smoke Fairies – Eclipse Them All 3
    10. The Magic Numbers – Shot In The Dark 4

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Det mesta här är för välkammat för mig. Gamla favoriterna Fuyiya & Miyagi verkar kollapsat. Avi Buffalo gillar jag.

    1. 2
    2.2
    3.2
    4.2
    5.1
    6.2
    7.3
    8.4
    9.2
    10..2

    SvaraRadera
  8. 1. EMA 3P
    2. Kinetics 3P
    3. Phantogram 4P
    4. Papercuts 3P
    5. Fujiya & Miyagi 3P
    6. Ed Harcourt 3P
    7. Reigning Sound 3P
    8. Avi Buffalo 2P
    9. Smoke Fairies 3P
    10. The Magic Numbers 4P

    SvaraRadera