Poplistan (och Retrolistan). Det betyder lite extra firande på bloggen de kommande två
veckorna. Titta därför in ofta här framöver.
Så har vi de tio nya låtarna:
Kim Shattuck i The Muffs på låt nr 5 |
1. Land Observations
(UK) Ni kommer väl ihåg filmmusiken av British Sea
Power här på listan? Här
kommer något liknande ”The Grand Tour is the second LP from Land
Observations, the current moniker of artist and musician James Brooks. The album is
a project which focuses on sparse instrumentation and minimalist simplicity.
The entire album is played almost exclusively on guitar. The time is 18th century, the era of the
Grand Tour: a ritual undertaken by wealthy young men, which involved travelling
around Europe in order to get a bit of culture in them before returning to
breed, manage estates and act like sensible, grown-up men-in-tights. It was
like inter-railing for the landed aristocracy. The idea of The Grand Tour conjures images of Byron and his
peers, drinking in Vienna and cavorting in Venice.”
2. Beck (US) hade med en sång på Fredriks lista
tidigare i år, Turn Away. Den går troligen inte vidare till delfinal.
Eftersom det finns en annan sång, som jag själv gillar ännu mer på samma album, Morning Phase, så får han en ny chans
här.
3. Ray LaMontagne (US) 41-årig singer-songwriter från New
Hampshire, som påverkats mycket av Van Morrison, Stephen Stills etc. Han har
gått mig ganska förbi. Men hans femte album Supernova
har fått en ansiktslyftning tack vare Dan Auerbach från Black Keys, som
producerat. Ibland låter det Syd Barrett och 60-talspsykedelia, britpop etc.
4. Spoon (US) är
ett favvoband här på Poplistan. Pitchfork
beskriver detta bands originalitet så här fint:
”Many of their songs
are meticulously crafted, but they also breathe and break with crackling
spontaneity. Theirs is an in-between soul happily seeking limbo as its own
destination. It's manly in an old-fashioned way, but still scuffed-up and
vulnerable. It's allergic to empty sentiment. It's smart but not eggheaded,
tough but not dumb. It's Costello, Lennon, Can,
and the Cure. It's all-knowing and hopelessly fallible, mysterious
with a purpose. It's going to be crushed by life and love, and it's going to
endure. “ Pitchfork
5.
The Muffs (US), se bilden ovan, album “Whoop Dee Doo” är deras första på tio år. Ni hör på
titeln att detta är ren pop i dess enklaste, men finaste form. Det låter mycket
The Beatles från säg 1965. Sen är det
tillåtet att stjäla några takter från andra låtar och det har man gjort här.
För visst låter inledningen som ”I Should Have Known Better”. Det är inte
mycket tjejer på denna lista, men här har vi i alla fall en, Kim Shattuck som
sjunger fint. Under fjolåret spelade hon bas på Pixies turné, men fick
sparken efter några månader för att hon hade uppträtt för demonstrativt på scen…
6. Strand Of Oaks (US) är lika med Tim Showalter. Hans indieamericana upplevde jag live på Pustervik
föra hösten. Mycket bra var det. Han lär ha varit ordentligt deprimerad
under senaste Europa-turnén. Men han har tydligen kommit över det. Här låter
det väldigt mycket Springsteen.
7. Dry The River (UK)
Den andra instrumentalen. ” Based out of East London, Dry the River -- who have drawn comparisons to Mumford & Sons, Fleet Foxes, and Noah and the Whale -- was formed as a solo vehicle for Norwegian
born singer/songwriter Peter Liddle, who described the band's sound as
"folky gospel music played by a post-punk band." Liddle, who draws
much of his lyrical inspiration from medicine and anthropology” All
Music
8. The Soft
Walls (US) Detta är
debutalbumet No Time från detta garageband från Kalifornien.
Gillar ni kraut, så kan det gå hem eller så tycker ni att de bara härmas: J Kritikerna har i alla fall älskat dem – nästan
högsta betyg överallt.
9. Total Control (AU)
Ett postpunkgäng från Melbourne, som bildades 2008. Senaste albumet har fått
grymma recensioner, inte minst för deras varierade stil. Ibland påminner det om
80-talets syntmusik a la Gary Numan eller Devo och ibland är de mer tunga och
punkiga.
10. Adult
Jazz (UK) Ännu ett
debutgäng, de här är från Leeds. Och de här gör det inte lätt för sig. Det är
knixigt och progressivt värre och det kan påminna om allt från Captain Beefheart,
Van der Graaf Generator, XTC, Alt-J och jazz. ”
The
music of Leeds-based quartet Adult Jazz is full of formally convoluted songs which seldom run
shy of five minutes, and feature plenty of brisk, ponderous guitar figures and
difficult-to-parse drumbeats.” Pitchfork
Som vanligt har ni två veckor på er att lyssna. Ni ska ha lämnat era röster senast
söndag 24 augusti kl. 20.00. Här är länken.
Halloj igen! :-) Åh, detta var länge sedan. Gratulerar med jubileet och tack för inbjudan till denna omgången.
SvaraRadera1. Land Observations, 3p - Behaglig men ganska händelselös. Väntar på att det ska byggas upp och braka loss.
2. Beck, 4p - Härligt smådrömskt sound. Känns som en låt som kan växa.
3. Ray LaMontagne, 5p - Älskat de få låtar jag tidigare hört med Ray, men konstigt nog har jag aldrig fått tummen ur att grotta ner mig mer i hans musik. Dags att ändra på det. Urskön retrodoft på denna.
4. Spoon, 2p - För trist i mina öron.Ger mig ingenting.
5. The Muffs, 1p - Om den förra gav mig noll och ingenting, så ger denna mig ännu mindre. Klarar inte av sångerskans röst, och musiken var väldigt platt.
6. Strand of Oaks, 3p - Skaplig. Bra refräng.
7. Dry The River, 4p - Lyssnade på dem för ett par år sedan. Ett sound i min smak, svag för gitarren. Låten når inte helt upp till det jag hört tidigare, men klart bra.
8.The Soft Walls, 2p - Nja. Helt OK men klarar mig utan denna.
9. Total Control, 4p - Australien och Nya Zeeland brukar leverera intressanta band. Diggar soundet, kunde dock ha varit en liten extra kraftsnärt i låten, men tillräckligt intressant. TC ska få mer av min uppmärksamhet.
10. Adult Jazz, 2p - Lite av varje den. Kul, men inget för mig.
Har väldig lust att komma tillbaka helt. Lovar inget men ska se vad jag får till :-)
Vad kul att ha dig tillbaka, Malin. Det känns som "i gamla dar" :)
RaderaDet var bra att du själv känner för att komma tillbaka, så slipper jag tjata. Men om du inte kan komma tillbaka "helt", så kan du ju vara med när det passar.
1. Land Observations 5p Så enkelt, så snyggt. Och "bara" en akustisk gitarr.
SvaraRadera2. Beck 5p Beatleskt. Inte så olikt "Something". Även lite tidig Pink Floyd kan skönjas. Fint det här.
3. Ray LaMontagne 5p Lite 60-talspsykedelika, som hanteras med varsam hand. Ibland kan man förnimma Lee Hazlewood. Nytändning för denne man.
4. Spoon 5p Tjatigt med alla femmor, men jag kan inte hjälpa det. Spoon är lite av ett favoritband, som kan trolla fram något mer av till synes vanliga och låtar, men utan några större åthävor. Påminner lite om Wilcos oberäknelighet.
5. The Muffs 4p Jag förlåter dem stölden av I Should Have Known Better. Klassisk powerpop.
6. Strand of Oaks 3p Fin sång, men är väldigt nära svulstig Springsteen-rock,som jag kan ha lite svårt för.
7. Dry The River 5p Underbar låt som får mig att spinna som en katt.
8. The Soft Walls 4p Lite kraut skadar inte. Spännande ungt band, som ska bli kul att följa framöver. Gillar speciellt trummorna liksom (!!!) ... orgeln. Något för lång bara.
9. Total Control 4p Mycket intressant aussieband. Jämnbra album, som är väldigt varierat. Lite Joy Division + Syd Barret + OMD.
10. Adult Jazz 4p Gillar band som tar ut svängarna. Blir nästan för mycket krängande i musiken, men jag gillar inställningen även om det blir lite kyligt. Även här ett band som kan vara värt att följa.
lite 60-tal ska bli kul att kolla dessa låtar
SvaraRadera1. Land Observations 4
SvaraRadera2. Beck 4
3. Ray LaMontagne 5
4. Spoon 2
5. The Muffs 3
6. Strand Of Oaks 2
7. Dry The River 2
8. The Soft Walls 4
9. Total Control 4
10. Adult Jazz 1
1. Land Observations 2P
SvaraRadera2. Beck 3P
3. Ray LaMontagne 3P
4. Spoon 4P
5. The Muffs 3P
6. Strand Of Oaks 4P
7. Dry The River 4P
8. The Soft Walls 3P
9. Total Control 2P
10. Adult Jazz 1P
1. Land Observations (UK) 3p
SvaraRadera2. Beck (US) 4p
3. Ray LaMontagne (US) 5p
4. Spoon (US) 4p
5. The Muffs (US), 4p
6. Strand Of Oaks (US) 4p
7. Dry The River (UK) 3p
8. The Soft Walls (US) 2 p
9. Total Control (AU) 3p
10. Adult Jazz (UK) 5p
1. Land observations
SvaraRadera2. Beck 5p.
3. Ray LaMontagne 6p.
4. Spoon 4p.
5. Muffs 4p. (Nya Rutles)
6. Strand of oaks 3p.
7. Dry the river 4p.
8. Soft walls 4p.
9. Total Control 3p.
10. Adult jazz 2p.
land 2 lite tråkig
SvaraRaderabeck 4 bra!
ray 3
spoon 4 basen som keep on running
muffs 3
strad 3
river 2
soft 2
total 1
adult jazz 4 bra gitarrspel
1. Land Observations 1 p.
SvaraRadera2. Beck 4 p.
3. Ray LaMontagne 4 p.
4. Spoon 3 p.
5. The Muffs 3 p.
6. Strand Of Oaks 4 p.
7. Dry The River 3 p.
8. The Soft Walls 1 p.
9. Total Control 2 p.
10. Adult Jazz 4 p.
1. Land Observations: 6. Blev både glad och överraskad att du funnit denna pärla, Ingemar! Har spelat Land Observations två album och ep:n roman roads nästan varje dag i sommar. En studie i återhållsamhet, i mindre är mer. Liksom Eno jobbar James Brooks med den frihet som bara öppnar sig om man ålägger sig stränga restriktioner. Musiken speglar perfekt skivans tema, The Grand Tour, den kulturresa överklassens ynglingar företog sig i Västeuropa under 1800-talets slut (innan de landade i fädernas skrå och dog bland siffror och transaktioner, drömmandes om toner och konst). Musiken är en väg. Inget mer.
SvaraRadera2. Beck: 4. Becks skiva Morning phase är en av årets favoriter. Konturlösa vignetter tycker somliga - och de har helt rätt. Men varför bråka om obefintliga melodier, simma med, simma mot, sjunk, stig mot ytan. Musiken är en flod. Inget mer. (Den här låten är dock hämtad från en skiva där artister som Neil Young och Jack White tolkar Beck utifrån notblad, alltså låtar som bara "släpptes" på papper. Koko, men rätt kul. I heaven's ladder tolkar han sig själv utifrån dessa papper. Rätt fint, 110 % Beckskt. Inte mycket till melodi här heller, men för att parafrasera Lars "Laban" Arnessons: vill ni lyssna på melodier, sätt på Ray Davies.)
3. Ray LaMontagne: 3. Behaglig, men... ehrm... rätt konturlös. Det har jag aldrig gillat!
4. Spoon: 3. Jag minns allt hur han Bertilsson från Enskede frågade rätt på Härenstams svar i Jeopardy. Generisk vuxenrock svarade Härenstam käckt,och het på gröten kastade sig Bertilsson över knappen och röt: Vad är Spoon?
5. The Muffs: 2. "För att du é oooostigare än du veeet, för att du é oooostigare än du veeet!" Om The Muffs ändå hade varit från Sverige, hetat Muffarna, och sjungit på svenska! (Värt att notera: Malin och jag är överens! Stoppa pressarna! Skämt åsido, kul att du är tillbaks, och klart du ska fortsätta rösta!)
6. Strand of Oaks: 2. Har aldrig gillat Bruce Springsteen.
7. Dry the river: 1. De skulle lätt äta upp U2 på världens största arena. Jorden är inte stor nog, mjölkiga vägen, ja hela universum, måste vibrera av denna oförglömliga rockhymn.
8. Soft Walls: 5. Andra esset i leken. Inte så impad av rösten, lite väl indiegenerell, men kompet, jisses jävlar vad det svänger!
9. Total control: 2. Vad fint, Total Control har hittat Europes keyboardist i en reaback på Yesterday.
10. Adult Jazz: 4. Oförskämt pretentiöst och brottsligt brittiskt. Har det någonsin gjorts mer klassmedveten musik? Om de här gossarna inte är konststudenter äter jag upp min snuttefilt. Men, tja, börjar faktiskt smågilla det mot min vilja. Som en symbios mellan Dirty Projectors och Field Music. Ändrar faktiskt betyget till en fyra det sista jag gör innan jag trycker publicera.
Intressanta kommentarer, Fredrik.
RaderaGrattis till femårsjubileet förresten, nu rullar vi fem till!
RaderaTackar. Jodå, vi kör på.
Radera1. Land observations. 5p Läste nyss Gabriella Håkanssons roman Aldermans arvinge. I den gör huvudpersonen en grand tour, en mycket annorlunda sådan men han åker genon Flandern innan planerna ändras och landskapet är monotont, inte mycket händer men det är bra och optimismen råder precis som i Land observations musikstycke. Skivan har varit mitt soundtrack till Håkanssons bok. Nu läser jag Jo Nesbö, Neurosis verkar funka bra.
SvaraRadera2. Beck. 5p Låter som Beatles. Abbey road. George Harrison. Ringo trummor.
3. Ray LaMontagne. 4p Låter Laurel Canyon 1971. Hippies.
4. Spoon. 3p
5. The Muffs 1p Bert Karlsson hade signat dom direkt. Han hade gillat namnet också.
6. Strand of Oaks 4p Han sjunger med hjärtat. Såg honom live förra året. Han verkade inte
deprimerad på Pustervik.
7. Dry the river 2p. Låter som Spoon. Har inte så mycket att säga om Dry the river heller.
8. The soft walls 5p. Krautigt, psykedeliskt, ekon och sånt. Jag vill vara med i det här bandet.
9. Total control 4p Bra lista det här. Gillar drivet, versen. Refrängen lite ostig dock.
10. Adult jazz 3p Låter ju som ett gäng mentalpatienter som fått göra ett musikprojekt men tja, lovande.
Roligt att du var med igen Malin.
Alla roliga kommentarer försvann!! Fan
SvaraRadera1. Land Observations 4
2. Beck 3
3. Ray LaMontagne 5
4. Spoon 3
5. The Muffs 3
6. Strand Of Oaks 4
7. Dry The River 2
8. The Soft Walls 3
9. Total Control 4
10. Adult Jazz 1
Henrik! Ett tips: Kopiera allt du skriver ifall det blir något tjall när man ska publicera kommentaren. Jag har nämligen råkat ut för samma problem nån gång.
RaderaHar hänt mig flera gånger, brukar också kopiera när jag kommer ihåg det.
Radera