söndag 15 februari 2015

Ny Poplista Vecka 8-9

Gaz Coombes

Här kommer den nya listan med bl.a. två svenska band. Väl bekomme!

1. Idlewild ( UK) är ett skotskt indieband från Glasgow, som bildades 1995. De är influerade av Gang Of Four, Pavement, REM och Blur, men ni som gillar tunga gitarrer kan också trivas här. Everything Ever Written är bandets sjunde album.

2. Two Camels And The River (SWE) På en bild från bandets Facebooksida kan man se en hög skivor som spelats före ett soundcheck. Det är Jefferson Airplane, 13th Floor Elevators och annan psykedelisk pop. Two Camels & The River – med bröderna Robin och Patric Thorman i spetsen – har benen i det sena sextiotalet. Somenow är den snyggaste Love-hyllningen jag hört på länge. Stockholmsbandet har dessutom fått till soundet, superb produktion med mycket luft och detaljer som lägger till extra smak.”  GP

3. Rhiannon Giddens (US) “is known as the lead singer, violinist, banjo player and a founding member of the Grammy-winning country, blues and old-time music Carolina Chocolate Drops.” Detta är singeln från hennes debutalbum som soloartist Tomorrow Is My Turn.  Wikipedia.

4. Father John Misty (US) Bakom denna moniker döljer sig förstås J Tillman, ex-medlemmen i Fleet Foxes. Han har ju redan gjort flera soloalbum.  I Love You Honeybear är hans andra album som Father John Misty.

5. Gaz Coombes  (UK) (bilden) "is an English musician and singer-songwriter, best known as the lead vocalist and guitarist of the English alternative rock band, Supergrass. Wikipedia. Coombes’s voice has always been a powerful pop instrument, thrillingly on the edge of hysteria. On Matador, it’s also a howl of pain. The Guardian.

6. Ricked Wicky (US) “Less than a month ago, Guided By Voices announced their for-real-this-time breakup, and it probably shouldn’t surprise anyone that frontman Robert Pollard already has a new thing up and going. Pollard’s new project is called Ricked Wicky, and in a piss-take press release, he calls it a “sophisticated arena rock band.” Stereogum

7. Blackberry Smoke (US)  ”Holding all the roses” kan vara det mest klassiska som produceras i facket i år. Bara bandets fjärde album, efter femton år på vägarna, men med en imponerande känsla för just balans mellan komponenterna. Kanske allra tydligast i titel­låtens halvakustiska bleugrassmetal med fiol och stämsång, men precis som en gång hos The Band hör man ett band så samspelt att de verkligen kan göra nästan vad de vill, som laborerar med fler traditioner än de flesta men ändå får det att låta så enkelt.” DN

8. Lord Huron (US)  “is an American indie folk band based in Los Angeles. The band’s name was inspired by Lake Huron, the lake which the leader Ben Schneider grew up visiting, and would spend evenings playing music around the campfire.” Wikipedia. Och tack Jenny för ett bra tips!

9. Breakfast In Fur (US ) Detta är debutalbumet för denna psykedeliska drömpopkvintett från collegestaden New Paltz. Detta är ett spännande band, som nog kommer att låta höra av sig framöver.


10. The Amazing (SWE)  Detta bandsnamn klingar gott hos de jurymedlemmar som varit med ett tag. Deras sång The Fog vann ju Poplistans final 2011 med den fina The Fog. Bandet består bl.a. Reine Fiske, ex-Dungen och Christoffer Gunrup, som spelat i bandet Granada och med Anna Järvinen. Jag gillar hur Drowned in Sound beskriver bandet: ”the band has never struggled to define its sound like other nascent bands do. It sprung forth fully formed, like Athena from Zeus’ forehead: powerful, lovely, hard to wrap your mind around sometimes, but all the more intriguing because of it.“ The Amazing är just nu på turné och spelar nästa lördag i Göteborg (jag kommer att vara där).

Ni har som vanligt två veckor på er att lyssna. Ni ska ha lämnat era röster senast söndag 1 mars kl 20.00. 
Här är länken till Spotify.

14 kommentarer:

  1. 1. Idlewild 4p Inget märkvärdigt. Bra retrorock med viss finess. Det känns att de gillar det de spelar.

    2. Two Camels and the River 4p Låter mycket Love/The Doors. Får betyget fyra för sina goda intentioner.

    3. Rhiannon Giddens 5p Tidlöst. Hon sjunger mycket fint, bättre än Rhianna ;) Det kan väl inte bli så mycket bättre i denna genre.

    4. Father John Misty 4p Vacker. Var lite tveksam först, men den växer.

    5. Gaz Coombes 5p Strålande! Hade ju hört talas om hans band Supergrass, men inte lyssnat så mycket. Här når Gaz nog sina högsta höjder. Vilken sång och vad fint han sjunger. Nästan en sexa.

    6. Ricked Wicky 4p Denne Pollard förnekar sig aldrig – spottar ut låtar hela tiden. Men håller den så pass jämn klass, så är det helt OK. Kul text.

    7. Lord Huron 4p Mysig indiefolk av dessa debutanter. De får en uppmuntrande fyra.

    8. Breakfast In Fur 4p Låter som en mix av OMD och Joy Division typ ”Atmosphere”. Det känns som om de här har nog potential till något större

    9. Blackberry Smoke 5p Jäkla bra helt enkelt. Bluegrass uppblandat med punk. Den här låten är nog den klart bästa på skivan. Man blir tokglad när de gasar på som värst.

    10. The Amazing 5p Riktigt bra. Den är lång, men den ändrar ju karaktär mitt i utan att det känns krystat. Bandet sjunger och spelar med sådan lätthet att det känns som om de hade kontakt med något högre väsen, så att tonerna bara faller där de känner för att falla. Detta är listans bästa med Gaz Coombes som stark konkurrent. Nästan en sexa.

    SvaraRadera
  2. 1. Idlewild 4p.

    2. Two camels & the river 5p.

    3. Rhiannan Giddens 2p.

    4. Father John Misty 2p.

    5. Gaz Coombes 3p.

    6. Ricked Wicky 3p.

    7. Lord Huron 4p.

    8. Breakfast in fur 3p.

    9. Blackberry smoke 3p.

    10. The Amazing 6p.

    SvaraRadera
  3. 01. Idlewild 2
    02. Two Camels and the River 4
    03. Rhiannon Giddens 3
    04. Father John Misty 3
    05. Gaz Coombes 3
    06. Ricked Wicky 2
    07. Blackberry Smoke 2
    08. Lord Huron 2
    09. Breakfast in Fur 4
    10. The Amazing 6

    SvaraRadera
  4. 01. Idlewild 3 - inte dåligt, men lite tråkigt.
    02. Two Camels and the River 3 Trevligt, men lite bakgrundsmusik över det hela.
    03. Rhiannon Giddens 3 Jag stör mig för mycket på texten, annars skulle det blivit högre.
    04. Father John Misty 3 Bra, men inte mer än så.
    05. Gaz Coombes 2 Slätstruket.
    06. Ricked Wicky 4 Roligt, tyckte jag.
    07. Blackberry Smoke 4 Lite nyskapande och kul.
    08. Lord Huron 4 Låter väldigt mycket som You can call me Al på något sätt, eller det kanske bara är jag.
    09. Breakfast in Fur 2 Intressant, fast går lite spårlöst förbi.
    10. The Amazing 2 Nej, det här funkar inte för mig, jag har glömt låten så fort den slutar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du motiverar dina poäng, Eva!

      Radera
  5. 1. Idlewind 3p.
    2. Two Camels And The River 2p.
    3. Rhiannon Giddens 2p.
    4. Father John Misty 3p.
    5. Gaz Coombes 4p.
    6. Ricked Wicky 2p.
    7. Blackberry Smoke 4p.
    8. Lord Huron 3p.
    9. Breakfast In Fur 4p.
    10. The Amazing 6p.

    SvaraRadera
  6. 1. Idlewild 1p. Det är väldigt sällan jag brukar tycka verkligen illa om en låt i sådana här sammanhang.. Jag kan känna mig likgiltig, urtråkad eller helt enkelt oförstående inför mycket musik. Men idlewild tycker jag genuint illa om, en befriande känsla av att jag faktiskt inte kan gilla allt.

    2. Two camels & the river 2 p. Inget fel att vara retro och visst är det trevligt (=menlöst), men ska man komma undan med detta i min bok så vill jag att det ska låta som de ”uppfunnit” popmusik på nytt.

    3. Rhiannan Giddens 3p. Vacker pipa, men jag är nog mestadels opförstånde inför Rhiannan.

    4. Father John Misty 5p. Det har hänt så många gånger att det som verkligen är bra, men helt plötsligt uppenbara sig storheten. Några exempel som de relaterade fleet foxes, Stone Roses tog några år, Teenage fanclub tog tio år. Det storheten ser jag kanske inte hos Father John, men efter 5-6 lyssningar skedde metaforsen från en rätt blek upplevelse till en utmärkt stycke kammarpop

    5. Gaz Coombes 3p. Småtrevligt, men aldrigt oumbärligt. Alltså ungefär som supergrass, även om detta låter helt annorlunda

    6. Ricked Wicky 4p. Enligt vad jag förstått gjorde guided by voices under sin comeback sex album på två år, helt galet och imponerande. Har ömsom gillat och retat mig på denna. Bestämmer mig att hellre fria än fälla!

    7. Lord Huron 3p. Indiefolk som känns lite tretton på dussinet…

    8. Breakfast in fur 5p. Omgångens bästa enligt mig… kan av någom märkligt anledning inte förklara varför.

    9. Blackberry smoke 2p. Nja, detta är uppenbarligen inte min grej även om det är tusen gånger bättre än idlewild

    10. The Amazing 4p. Tänker midlake i den första halvan för att sedan flyta ut i ett rätt skönt groove, men för att motivera en låt på över 9 minuter för mig så måste det till något mer häpnadsväckande (som fjolårets vinnare Woods). Instämmer inte riktigt i hyllningskören, men blir dock sugen på att lyssna mer på The amazing. Vilket inte är så illa!

    SvaraRadera
  7. 1) Idlewind - 1
    Nä det här är inte alls min kopp te.. Bröt, bröt, bröt – och en ganska tråkig låt.

    2) Two Camels and the River – 2
    Det här med 60-talsflirtandet har aldrig riktigt fått igång mig, och det är kanske därför jag tycker mig ha hört den här låten förut, ett antal gånger. Och inte heller den här gången händer det något särskilt i mig.

    3) Rhiannon Giddens – 4
    Åh! Rösten! Eva Cassidy återuppstår och beblandar sig med Josh Stone. Fortfarande väldigt vitt sound, men med själ och en innerlighet som inte går att ta miste på. Polerat, javisst! Men genuint. Jag vill gärna lyssna på mer.

    4) Father John Misty – 4
    Father John Misty är en artist som jag följer med stort nöje och intresse. Just den här låten är inte av nya skivans mest omedelbara och starkaste, ”Strange Encounter” hade exempelvis kammat hem åtminstone en 5:a, men ”Chateau Lobby #4” växer med varje lyssning. Father John Misty utmärker sig dessutom som en riktigt underhållande textförfattare. Leendet spelar ofta i mungipan..

    5) Gaz Coombes – 3
    Se där ja - ett soloprojekt.. Välproducerad och elektrokul arrad låt. En melodi som kittlar lite, men inte mycket mer än så. Jag kommer säkert att lyssna igenom plattan efter godbitar.

    6) Ricked Wicky – 2
    Nääää.. Trökigt.. Överårigt och trotsigt utan innehåll. En äldre herre med bister min och simdyna. Det bottnar inte, det är inte på riktigt och det känns.

    7) Lord Huron – 5
    Lord Huron levererar! Jag grips av den tighta stämsången de repetetiva melodierna, nästan som omkväden. Det tar tag i mig, sätter igång mig. Men så är jag ju redan frälst sedan ”She lit a Fire”. ”Fool for Love” är hittig och får mig att svassa i köket. Ser fram emot fullängdaren och hoppas på ett sverigegig till hösten.

    8) Breakfast in Fur – 3
    Coolt, mörkt, intensivt, malande, det här gillar jag spontant. Men tänk om de hade vågat stå emot impulsen att putta in körropen.. Plötsligt blev det alldeles för publikfriande och hitsökande.

    9) Blackberry Fur – 2
    Det kanske är lite orättvist bedömt för jag går inte igång på det här. Men det är en schysst rock n’ roll-melodi och ett arr som.. Nä jag ska inte försöka, ha ha! En 2:a blir det. Punkt.

    10) The Amazing – 4
    Sweet och enkelt.. Vacker melodi. Här blev jag riktigt intresserad och nyfiken, men så är jag ju också så svag så svag för det melankoliska och rena i popträsket. Fin, innerlig röst. Jag kommer absolut att lyssna in mig på plattan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du motiverar dina poäng, Jenny. Angående Breakfast in Fur så håller jag med om att de där körropen var lite väl publikfriande. De passar mer in på Mello. Det var i alla fall ingen tonartshöjning. ;)

      Radera
  8. Som om Nick Drake skulle varit med i Grateful dead, som om Mark Kozelek (han från
    Red house painters, Sun Kil Moon) skulle starta rockband igen, precis så låter The Amazing.
    Picture you är överlägset bäst på listan, en Stairway to heaven för 2015.
    Gillar också Two camels and the rivers 1966 sound och Father John Mistry. Josh Tillmans
    gjorde helt rätt när han lämnad tråkmånsarna Fleet foxes, här låter han som Glen Campbell.
    Robert Pollard, här som Ricked Willy, låter väldigt bredbent här tyvärr.
    Gaz Combs lyckas låta både pretentiös och identitetslös på samma gång och Breakfast in fur kanske kan bli nåt.

    1. Idlewild 2p
    2. Two camels and the rivers 4p
    3. Rhiannon Giddens 3p
    4. Father John M 4p
    5. Gaz Combs 3p
    6. Ricked Wicky 2p
    7. Lord Huron 2p
    8. Breakfast in fur 3p
    9. Blackberry smoke 1p
    10. The Amazing 6p

    SvaraRadera
  9. 1. Idlewild: 1.
    2. Two camels: 2.
    3. Rhiannon: 3.
    4. Father John Misty: 4.
    5. Gaz Coombs: 2
    6. Ricked Wicky: 2
    7 Lord Huron: 2
    8. Breakfast in fur: 4
    9. Blackberry smoke: 1
    10 The amazing: 5


    SvaraRadera
  10. 1. Idlewild ( UK) - 3
    2. Two Camels And The River (SWE) - 4
    3. Rhiannon Giddens (US) - 3
    4. Father John Misty (US) - 2
    5. Gaz Coombes (UK) - 4
    6. Ricked Wicky (US) - 4
    7. Blackberry Smoke (US) - 2
    8. Lord Huron (US) - 3
    9. Breakfast In Fur (US ) - 3
    10. The Amazing (SWE) - 5

    SvaraRadera
  11. Idlewild 3p
    TCATR 2p
    Rhiannon Giddens 4p
    FJM 2p
    Gaz Coombes 4p
    Ricked Wicky 1p
    Lord Huron 2p
    Breakfast in fur 4p
    Blackberry smoke 1p
    The Amazing 3p

    /Lena

    SvaraRadera